lørdag den 30. april 2016

Seriously funny - the endlessly quotable Terry Pratchett

Seriously funny - the endlessly quotable Terry Pratchett er en samling af Terry Pratchett-citater.

Det er ingen hemmelighed at Terry Pratchett er en af mine yndlingsforfattere, og det var et stort tab da han sidste år døde efter flere års kamp mod Alzheimers. En sygdom som ikke forhindrede ham i at skrive og udgive bøger lige til det sidste.
Det jeg især godt kan lide ved Terry Pratchetts bøger er den måde han indkorporerede fænomener, problemer, trends og samfundstendenser fra vores verden i sin Discworld-serie og drejede dem 180 grader, samtidig med at han kom med kritik af førnævnte problemer og samfundstendenser ved at sætte fokus på dem. Hans brug af humor og absurd komedie var uovertruffen, og han fik fortalt nogle sandheder på en helt fantastisk måde.
Nu er der så udkommet en lille bog med hans sjoveste og mest kendte citater. Jeg hentede den på posthuset idag, og kunne slet ikke vente med at læse den. Og den var da også den helt rigtige afslutning på denne månes læsetema som netop var Terry Pratchett. For en Pratchett-fan som mig er bogen et absolut must, og jeg er sikker på at også andre vil få noget ud af den, da der virkelig er nogle skarpe iagttagelser iblandt.
Jeg vil slutte denne måned med en opfordring til at læse Pratchetts bøger og et af mine yndlingscitater fra samlingen som jeg er sikker på at mange læsere vil kunne nikke genkendende til:

People think that stories are shaped by people. In fact, it´s the other way around. - Witches Abroad. 
(s. 115, Seriously funny - the endlessly quotable Terry Pratchett)




Ingen kommentarer: