mandag den 19. september 2016

Fantasyfestivalen 2016


Som lovet kommer her et indlæg om Fantasyfestivalen i Esbjerg 17. og 18, september. Jeg fortæller lidt om arrangeringen af festivalen, oplevelser i løbet af weekenden, og selvfølgelig om de bøger jeg fik med mig hjem.
Først og fremmest var det en fuldstændig fantastisk weekend. Ligesom sidste år var der en helt særlig stemning blandt deltagere og gæster, og en enorm positiv energi og glæde som gjorde festivalen til noget helt specielt. 
For mig startede festivalen for længe siden - faktisk allerede efter forrige festival var slut - hvor vi begyndte at planlægge hvad der skulle ske, og det var fantastisk at opleve hvordan de mange måneders hårdt arbejde og detailplanlægning gik op i en højere enhed, og gjorde at der var styr på stort set alt. Det hjalp selvfølgelig også at vi havde prøvet en del af det før, og derfor vidste nogenlunde hvad vi gik ind til, og hvad der skulle være styr på. Markedspladsen var dog helt nyt område for os, og vi har virkelig knoklet for at få det hele til at klappe med telte, frivillige, og mange ønsker om godt vejr. 
Vi startede med at stille op og udsmykke Esbjerg Conference Hotel fredag kl. 12, og var så klar til at tage imod standholdere og frivillige efterhånden som de dukkede op i løbet af eftermiddagen. Der blev slæbt møbler, klatret på stiger, rejst telte, målt op, og pyntet op, og derefter kom standholderne slæbende med den ene kasse efter den anden med bøger, spil og rollespilseffekter som de stillede klar til om lørdagen. Efter alle var klar inviterede biblioteket på pizza, og de sidste slagplaner blev lagt. 
Lørdag morgen var de første fra projektgruppen klar på stedet kl. 7.20, og kort efter dukkede de første af de standholdere der endnu ikke var kommet op, og begyndte at rejse telte og slæbe kasser ind. 

Klokken lidt i 10 var alle klar, og så blev dørene åbnet for gæsterne. Allerede fra starten var der højt humør, og da Jakob Lose, formanden for Kultur og Fritidsudvalget i Esbjerg Kommune, præsenterede vores Guest of Honour, Trudi Canavan, som officielt åbnede festivalen, begyndte det hele for alvor.
Jeg fik desværre ikke selv oplevet alle foredrag og aktiviteter - en del af prisen man må betale som arrangør - men jeg fik da hørt Trudi Canavan, Kenneth Bøgh Andersen, Dennis Jürgensen, Jeanette Hedengran og Tina Sanddahl, og så fik jeg snakket med standholdere, frivillige, og en del af gæsterne som alle lod til at være tilfredse, hvilket var rigtig dejligt. Nå ja, og så fik jeg købt en hel del bøger med mig hjem, men mere om det senere. 
Lørdag aften havde vi inviteret standholdere, frivillige, forfattere og personale på middag, og det var rigtig hyggeligt at snakke sammen om de mange oplevelser vi hver især havde haft i dagens løb. 
Søndag var endnu en lang dag, som sluttede da oprydningen og nedtagningen var færdig, men alt gik som det skulle, og nu venter så bare evalueringen af i år, før vi er helt færdige med årets Fantasyfestival. 
I dag nyder jeg så min, synes jeg selv, velfortjente fridag, og har smækket benene op, så mine stakkels fødder kan komme sig lidt, efter at være blevet stået på og gået med stort set hele weekenden. 
På Fantasyfestivalens hjemmeside fantasyfestival.dk kan I læse mere om alle de mange aktiviteter festivalen bød på i år, og se programmet. Der vil også snart komme billeder fra årets festival.
Men indtil da kan I se lidt stemningsbilleder fra festivalen her.









Jeg nåede som sagt at opleve enkelte af forfatterne, og skriver lidt om det her. 

Som tidligere nævnt lykkedes det mig at høre Dennis Jürgensen blive interviewet, hvilket var rigtig sjovt, da jeg har læst stort set alle hans bøger som barn og ung, og stadig genlæser hans bøger når jeg får lyst - hvilket sker ofte. Jeg har dog aldrig turdet give mig i kast med Kadavermarch-bøgerne, da jeg er lidt af en kylling i forhold til zombier, og ved at bøgerne ville give mig mareridt - hvilket egentlig er en kompliment til forfatteren. Det lykkedes mig også at få ham til at signere en af mine yndlingsbøger fra barndommen, Knusum Kranikum, 1. bind af Krøniker fra Kvæhl, en serie jeg har genlæst et utal af gange. Der var helt fyldt til interviewet, og folk måtte stå op, og sidde på gulvet, hvilket var fedt at opleve som arrangør. Men det var selvfølgelig også en del år siden Dennis Jürgensen sidst har kunnet opleves live, og da han har en stor fanskare - og en officiel fanklub - mødte folk talstærkt op. 


Jeg har læst de første to bind af Mørkets søn, skrevet af Jeanette Hedengran og Tina Sanddahl, med stor fornøjelse, og er glad for at jeg fik hørt interviewet med dem. Noget der kun kunne lade sig gøre fordi jeg hjalp med teknikken. Jeg kunne desværre ikke nå at få deres bøger signeret, men det må så blive en anden gang. 


Lørdag sluttede af med Kenneth Bøgh Andersen, en af mine personlige yndlingsforfattere. Endnu en gang var salen fyldt, mens Kenneth blev interviewet om sin nyeste bog, Den faldne djævel, som udkom dagen før festivalen. Teknikken drillede lidt, men interviewet gik godt, og Kenneth var så sød at blive lidt længere, så alle kunne nå at få signeret hans bøger. Vi var rigtig glade for at han kiggede forbi, og jeg glæder mig allerede til at læse sidste bind i Den Store Djævlekrig. 


Søndag fik jeg hørt Trudi Canavan fortælle, og det var en stor oplevelse, som virkelig gav mig lyst til at få læst resten af hendes bøger. Trudi fortalte blandt andet om hvilke fantasybøger hun selv havde læst, og jeg opdagede, at vi må have samme smag, for en del af dem har jeg selv læst med stor fornøjelse. Jeg har allerede noteret mig resten til fremtidig læsning, og glæder mig til at kaste mig over dem. I modsætning til sidste år lykkedes det mig også at få snakket lidt med Trudi og hendes mand, og de var virkelig et par rare, sjove og sympatiske mennesker. Trudi havde ovenikøbet medbragt gaver til hele projektgruppen som tak for invitationen, så jeg er nu indehaver af en original australsk Headsox, fremstillet af aboriginere. 


Som en afslutning på dette, temmelig lange, blogindlæg, vil jeg fortælle lidt om de bøger jeg fik med mig hjem. Nu skulle man tro at jeg ikke havde tid til at købe bøger, men som sagt tilbragte jeg en del af min tid med at cirkulere mellem standholderen og snakke med dem, og jeg kunne derfor slet ikke undgå at få kigget på de bøger de havde med. En del af dem boede selvfølgelig allerede hos mig i forvejen, men der var også en del nye bøger, som jeg endnu ikke havde fået købt, og så havde den deltagende boghandler, Arnold Busck, et stort udvalg af engelske fantasybøger med, som jeg bare måtte eje. I alt fik jeg købt 19 nye bøger i løbet af weekenden, og jeg glæder mig til at få begyndt på dem. 
Bøgerne er:


Kenneth Bøgh Andersen: Den faldne djævel (Den Store Djævlekrig 6)

Jeg har virkelig glædet mig til at få fingre i denne bog, ligesiden jeg læste sidste side i femte bind sidste år, og glæder mig til at vende tilbage til Helvede. Desværre fik jeg den ikke signeret, men heldigvis har jeg en signeret udgave af første bind i serien.


Margaret Weis og Tracy Hickman: Dragons of Autum Twilight (Krøniker 1)
Margaret Weis og Tracy Hickman: Dragons of Winter Night (Krøniker 2)
Margaret Weis og Tracy Hickman: Dragons of Spring Dawning (Krøniker 3)

Serien er kommet i en ny lækker hardback-udgave, og da min gamle seksbindsudgave hænger i laser efter at være blevet læst gang på gang på gang, kunne jeg selvfølgelig ikke stå for dem. Jeg har iøvrigt hørt, at Legender skulle være på vej i en nye trebindsudgave også, og skal selvfølgelig have fingrene i den også, når de engang udkommer. Her har jeg nemlig samme problem. 


Pernille Eybye: Heksejægerens bytte (Dragernes konge 1)
Carina Evytt: Gøglerkongens sværd (Dragernes konge 2)

Pernille Eybye og Carina Evytt er gået sammen om at skrive en fantasytrilogi, og de to første bind var med til Fantasyfestivalen, selvom de officielt først udkommer til oktober. De to forfattere åbnede foredragsrækken lørdag, og selvom jeg hverken fik hørt dem eller signeret bøgerne, skulle bøgerne med mig hjem. Bind 3 kommer vist engang til næste år. 

Boris Hansen: Vejen til Panteon (Panteon-sagaen 1)

En anden bog jeg har ventet på i spænding. Bogen udkommer officielt på onsdag, men det var muligt at købe den på Fantasyfestivalen, hvor Boris Hansen i øvrigt var quizmaster på en meget populær Fantasyquiz, som jeg ville ønske jeg kunne have oplevet. 


Andy Weir: The Martian

Brandon Sanderson: Ritmatikeren

To bøger som jeg virkelig har glædet mig til at få fat i. The Martian er godt nok udkommet for et stykke tid siden, men jeg har endnu ikke fået læst bogen, og nu skulle jeg altså have fat i den. Ritmatikeren har jeg glædet mig til, siden jeg læste de to første bøger i Fortropperne-trilogien. Jeg er virkelig blevet glad for Sandersons skrivestil. og glæder mig til at læse flere af hans bøger. 


David Dalglish: Skyborn (Seraphim 1)

David Dalglish: A Dance of Blades (Shadowdance 2)

David Dalglish: A Dance of Ghosts (Shadowdance 5)

Brent Weeks: The Blinding Knife (Lightbringer 2)

Brent Weeks: The Broken Eye (Lightbringer 3)

Hos Arnold Busck faldt jeg over 5 engelske bøger, som jeg måtte have med hjem. Shadowdance-serien har jeg første bind af, selvom jeg endnu ikke har fået læst det, og det samme med Lightbringer-trilogien, som jeg har hørt meget godt om. Nu hvor jeg har hele trilogien er det bare med at komme i gang. Jeg har dog på fornemmelsen det vil være en god idé at sætte en sommerferie af til projektet, da bøgerne i trilogien er temmelig lange. 


Mikkel Wendelboe: Dæmonens spind (Aiñafablen 2)

Jeg købte første bind til sidste års Fantasyfestival, og måtte selvfølgelig også have fingrene i andet bind, som jeg glæder mig til at læse. 


Tessa Gratton: En blodig arv (Blood Magic 1)

Tessa Gratton: Blodets vogter (Blood Magic 2)

Trinity Faegen: De fortabte sjæle (Djævlens Pagt 1)

Trinity Faegen: Det evige liv (Djævlens Pagt 2)

Sidst, men bestemt ikke mindst, fik jeg købt to sampakker som jeg har kigget på et stykke tid. Nu fik jeg så endelig købt dem. og jeg glæder mig til at få dem læst. 

Det var så mit lange blogindlæg om Fantasyfestivalen. Nu vil jeg sætte mig med en kop te, og en bog, og slappe fuldstændig af. Der skulle gerne komme lidt flere indlæg i resten af september, nu hvor jeg har fået mere tid og overskud til at læse igen, og i næste uge kommer der indlæg om både Bogbloggertræffet i Aalborg, og et VIP-arrangement med Julie Kagawa i Odense. Jeg glæder mig utroligt meget til begge dele, og nyder at kunne tage den med ro, eftersom jeg har ferie fra på fredag. Jeg går også og pusler med tanken om at lave et par blogindlæg om yndlingsserier og -forfattere indenfor den nærmeste fremtid, men har ikke helt fundet ud af formen på dem endnu. Jeg er spændt på hvad I vil synes om dem. Jeg kan allerede nu røbe, at de fleste af dem vil være bøger og serier som jeg ikke har anmeldt på bloggen, fordi jeg enten har læst dem før bloggen blev født, eller fordi jeg har læst dem så mange gange at jeg har svært ved at sætte ord på dem. Jeg lover dog at lave anmeldelser af dem næste gang jeg genlæser dem. 

Hvad med jer? Var I til Fantasyfestival, og hvad synes I om den? Og har I også fået købt nogle nye bøger?

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det engagement i har lagt i fantasyfestivalen er yderst beundringsværdigt,i har min dybeste respekt. Glæder mig sindsygt meget til næste år. Er lidt tom for ord,kan kun sige stor TAK til dig og hele "menageriet"(underforstået alle bag festivalen,standholdere og forfattere)I er simpelthen for seje. (y)

Hilsen Susanne B.J

Kirsten Bloch sagde ...

Tusind tak for de pæne ord, Susanne. Dejligt at de mange måneders planlægning og arbejdstimer har givet pote.

Anonym sagde ...

Det var da så lidt :-) Det er bare så skønt at der også er noget for fantasy-elskere her i det mørke jylland (y)

Lea Brøgger Detlevsen sagde ...

Hej Kirsten

Tak for dit indlæg. Det var slet ikke faldet mig ind, før jeg læste det, at du jo faktisk er medarrangør på Fantasyfestivalen. Jeg var der i søndags, og det kunne have været super hyggeligt at hilse på dig! Men det var i hvert fald spændende at læse om festivalen set gennem en arrangørs øjne, og jeg vil gerne sige tak for et fantastisk arrangement. Jeg har lige skrevet et indlæg på So Many Books om min oplevelse af festivalen i dag, og det kunne være fedt, hvis du havde lyst til at læse det. Men jeg har selvfølgelig også udfyldt jeres evalueringsskema.

Kh
Lea

Kirsten Bloch sagde ...

Hej Lea

Hvor var jeg glad for at læse dit blogindlæg. Det er rigtig dejligt at vide, at du har haft en masse gode oplevelser til festivalen, og endda med et par overraskelser undervejs. Det ville have været hyggeligt hvis vi havde kunnet hilse på hinanden til festivalen, selvom det nok ville have været lidt svært at finde hinanden mellem de mange mennesker, især fordi jeg stort set ikke stod stille i løbet af weekenden.
Tak fordi du har gidet udfylde evalueringsskemaet. Selvom vi gerne ville, har vi jo ikke kunnet snakke med alle gæsterne til festivalen, og skemaet er derfor et vigtigt redskab til fremtidig planlægning.

Mange hilsener
Kirsten