fredag den 9. september 2016

Liebster Award


Jeg er blevet nomineret til en "Liebster Award" af Luna fra Lunas kaffekrog for et stykke tid siden, og nu har jeg endelig fået gjort noget ved det. Jeg glæder mig til at lege med, og takker Luna for muligheden. 


Reglerne er som følger:

*Tak bloggeren, som nominerede dig.
* Vis Liebster Award-logoet på din blog/i det indlæg (Du kan finde et logo nederst i dette indlæg)
*Besvar de 11 spørgsmål, som du modtog fra bloggeren, der nominerede dig.
*Skriv 11 selvvalgte facts om dig selv.
*Nominér 11 nye bloggere (med 1000 eller derunder følgere)
*Lav dine egne 11 spørgsmål, som de nominerede skal svare på.


11 spørgsmål fra Luna:

1. Hvorfor begyndte du at blogge?
Jo, det er egentlig en lidt pudsig historie. I slutningen af 2007 skulle hele personalet ved Esbjerg Kommunes Biblioteker gennemgå et kompetenceforløb om den nyeste udvikling på nettet, kaldet 23 ting, som er en slags "gør-det-selv-kursus" hvor man laver forskellige opgaver i sit eget tempo. Første opgave var at oprette en blog, hvor man løbende skulle skrive om de forskellige opgaver. Jeg bestemte mig for, at når jeg nu skulle lave en blog, så skulle den også bruges efterfølgende, og da jeg er vild med fantasy - som den opmærksomme læser sikkert har bemærket - bestemte jeg mig for at jeg ville bruge den til at anmelde fantasybøger. Læsehest med Fantasy blev født, og jeg har bestemt ikke fortrudt. 

2. Ville du ønske du kunne leve af at blogge, eller er der noget andet du hellere vil med dit liv?
Jeg ville gerne kunne leve af at læse, men bloggen er for mig et frirum, og blev den i stedet til mit arbejde ville en del af fornøjelsen forsvinde. Men når jeg nu ikke kan leve af at læse, så er jeg glad for at jeg som bibliotekar har min daglige gang mellem bøgerne til stor inspiration for både mig og lånerne. Der er noget helt særligt ved et barn som kommer hen og fortæller, at den bog han/hun fik med sidste gang var "så sej" og at barnet vil have noget andet der ligner med hjem denne gang. 

3. Hvad er den absolut dårligste bog du nogensinde har læst?
Der er en del konkurrenter - og en stor del af dem stammer fra pligtlæsningen i folkeskolen - men jeg tror jeg må pege på Flod af Jon Bing. Det er en science fiction-bog om to børn og en skildpadde, og jeg husker den som langtrukken, kedelig og en handling som nærmere var prolog end handling. Jeg husker tydeligt jeg sad tilbage med en følelse af "nå" og "hvornår sker der noget". 

4. Hvor mange timer om ugen, bruger du på at blogge, planlægge blog og tænke på hvad du skal blogge?
Det er meget forskelligt. Jeg blogger nemlig når jeg har læst noget som skal anmeldes på bloggen, eller har en eller anden idé som jeg kunne tænke mig at skrive et indlæg om. Men i snit bruger jeg nok to-tre timer om ugen. 

5. Dyrker du en form for sport?
Nej, jeg er på ingen måde sportinteresseret. Jeg cykler nogle gange på arbejde, men det er det tætteste jeg kommer på at dyrke sport. 

6. Har du et yndlingsband eller sanger/sangerinde?
Uh, det er et svært spørgsmål. Jeg har en meget bred musiksmag - lige fra opera til pop - og min musiksmag er meget humørbestemt. Derfor skifter mit yndlingsband jævnligt. Lige pt. er det ABBA. Min yndlingssanger over dem alle er min far, som, udover at være skolelærer, også er uddannet operasanger, selvom det er sjældent han synger professionelt mere. Derudover holder jeg meget af Mariah Carey, Celine Dion og Kelly Clarkson. 

7. Hvilken film kan du se igen og igen, uden at blive træt af den?
Labyrinth med David Bowie.

9. Læser du nogensinde bøger mere end én gang?
Ja, jævnligt. Jeg har adskillige bøger stående i reolerne som jeg har læst igen og igen. Pudsigt nok har jeg ikke anmeldt ret mange af dem, men det kommer nok ved næste genlæsning. 

10. Hvordan har du det egentlig med Twilight-bøgerne?
Da jeg læste den første bog for mange år siden - da den kom på dansk første gang - var jeg egentlig ret vild med den. Og da jeg fandt ud af at det var første bind i en serie købte jeg resten på engelsk og læste den færdig. Dengang syntes jeg den var god. I dag hænger især bind 2 og 4 mig langt ud af halsen, og da jeg genlæste New Moon for nogle år siden sprang jeg let og elegant de fleste af siderne over - nemlig dem hvor Bella havde ondt af sig selv fordi hun savnede Edward. Nogle bøger vokser man fra, og for mig hører Twilight-serien til blandt dem. Og filmene gjorde bestemt ikke bøgerne en tjeneste, da jeg ikke kan fordrage Kristen Stewart. 

11. Har du læst noget af Stephen King? Hvis ja, hvad var så din favoritbog?
Jeg har læst en del af hans bøger. Min absolutte favorit er Revolvermanden, som er første bind af Kings fantasyserie Det Mørke Tårn.


11 facts om mig:

1. Jeg har elsket fantasygenren siden min mor læste Hobbitten højt for mig som barn.

2. For mig begynder dagen forkert, hvis jeg ikke når at få en kop te før jeg skal ud af døren. Og får jeg ikke min eftermiddagste bliver jeg helt rundt på gulvet. 

3. Jeg afskyr bananer. 

4. Som barn og ung drømte jeg om at blive pianist, men jeg fandt hurtigt ud af at jeg ikke gad øve mig det der skulle til. 

5. Jeg er vild med at læse fanfiction. 

6. I 7. eller 8. klasse var jeg i praktik på et bibliotek, og udtalte efterfølgende, at jeg aldrig skulle være bibliotekar. Det ændrede sig som bekendt efter jeg blev voksen...

7. Jeg er utrolig god til at huske historiske årstal, forfatternavne og bogtitler. Til gengæld er jeg utrolig dårlig til at huske personnavne og ansigter. 

8. Jeg er vokset op i en familie hvor klassisk musik og opera var normen, og fandt først ud af hvad dansktop og popmusik var i skolen. 

9. Jeg nærer et indædt had til bøger af Fay Weldon efter at være blevet tvangsudsat for hende i gymnasiet. 

10. Jeg er vild med vampyr- og varulvefilm, og har en større samling af dem. Til gengæld skræmmer alle andre former for gyserfilm livet af mig, og zombiefilm får jeg det decideret dårligt af. 

11. Jeg er vild med superheltetegneserier, og har en større samling af dem.  


Jeg nominerer:
Jeg har mistet overblikket over hvem der har lavet tagget og hvem der er blevet nomineret, men endnu ikke har lavet et indlæg, så i stedet for at udvælge 11 bloggere, tagger jeg de af jer der endnu ikke er blevet nomineret og som kunne tænke sig at lege med. 


11 spørgsmål til de nominerede:

1. Hvad kan du bedst lide ved at blogge?

2. Hvad er din yndlingsbog/-serie?

3. Er du til kaffe eller te?

4. Vampyrer eller zombier - hvad er dit yndlingsmonster?

5. Hvilken børnebog holder du mest af?

6. Hvad er din yndlingslæsestilling?

7. Har du et yndlingscitat? Og hvad er det?

8. Hvilken litterær genre går du langt udenom - og hvorfor?

9. Hvilket dyr vil du helst læse sammen med?

10. Har du en hobby ud over at læse? Og hvad er det?

11. Hvilken bog synes du alle skal læse og hvorfor?




Det var alt for denne gang. Tak fordi I læste med. Og til de af jer der har lyst til at lege med, så husk at sætte god tid af til at svare på spørgsmålene. Det tager længere tid end man lige tror. 

1 kommentar:

Sidsel sagde ...

'Labyrinth' er så hyggelig en film. Elsker den type 80'er-film, og så er Bowie altså bare for sej i den :)