lørdag den 5. november 2016

Top 10 Liste: Ulæste fantasyserier

Jeg har bestemt mig for at indføre noget nyt på bloggen, nemlig Top 10 Lister. I listerne vil jeg give 10 anbefalinger til fantasylæsning, ud fra min egen læsning. Jeg vil forsøge at lave en liste om måneden, men det er dog langt fra sikkert at det bliver sådan det ender. 
Top 10 Listerne er ikke i prioriteret rækkefølge, hvor det bedste står øverst, men simpelthen 10 fantasyanbefalinger fra mig til jer. 
Rigtig god fornøjelse.

10 ulæste fantasyserier

Serier forstås som tre eller flere fantasybøger der hænger sammen, og en fantasyforfatter kan kun repræsenteres af en serie på listen. 
Jeg bliver jævnligt inspireret af andre bloggere og booktubere i mine bogindkøb, og efterhånden har jeg fået købt en hel del serier, hvor jeg enten har hele serien, eller indtil flere bind, stående ulæst på mine reoler. Denne liste er en Top 10 over de serier jeg glæder mig mest til at komme i gang med. Eftersom jeg endnu ikke har læst dem stammer beskrivelsen fra Goodreads-omtalen på første bind i serien. 


Morgan Rhodes: Falling Kingdoms
Falling Kingdoms
Rebel Spring
Gathering Darkness
Frozen Tides


"In the three kingdoms of Mytica, magic has long been forgotten. And while hard-won peace has reigned for centuries, a deadly unrest now simmers below the surface.
As the rulers of each kingdom grapple for power, the lives of their subjects are brutally transformed... and four key players, royals and rebels alike, find their fates forever intertwined. Cleo, Jonas, Lucia, and Magnus are caught in a dizzying world of treacherous betrayals, shocking murders, secret alliances, and even unforeseen love.
The only outcome that's certain is that kingdoms will fall. Who will emerge triumphant when all they know has collapsed?
It's the eve of war.... Choose your side.

Princess: Raised in pampered luxury, Cleo must now embark on a rough and treacherous journey into enemy territory in search of magic long thought extinct.

Rebel: Jonas, enraged at injustice, lashes out against the forces of oppression that have kept his country cruelly impoverished. To his shock, he finds himself the leader of a people's revolution centuries in the making.

Sorceress: Lucia, adopted at birth into the royal family, discovers the truth about her past—and the supernatural legacy she is destined to wield.

Heir: Bred for aggression and trained to conquer, firstborn son Magnus begins to realize that the heart can be more lethal than the sword..."
Goodreads

Jeg har primært set anmeldelser af denne serie på booktube, og vloggerne har været meget begejstrede for den. Serien er en helt klassisk fantasyhistorie for YA-aldersgruppen, og den lyder som om den er lige noget for mig. Indtil videre er der udkommet 4 bind, og 5. bind skulle efter planen udkomme i december. Jeg har købt de første tre bind, og glæder mig rigtig meget til at få dem læst. Indtil det sker, kan jeg glæde mig over bøgernes covers, som jeg virkelig synes er flotte. Serien har i øvrigt også en spinoff-serie, hvor der indtil videre er udkommet 2 bind. Serien er ikke udkommet på dansk.
I kan læse mere om serien på seriens hjemmeside


Maggie Stiefvater: The Raven Cycle
The Raven Boys
The Dream Thieves
Blue Lily, Lily Blue
The Raven King


"Every year, Blue Sargent stands next to her clairvoyant mother as the soon-to-be dead walk past. Blue herself never sees them—not until this year, when a boy emerges from the dark and speaks directly to her. His name is Gansey, and Blue soon discovers that he is a rich student at Aglionby, the local private school. Blue has a policy of staying away from Aglionby boys. Known as Raven Boys, they can only mean trouble.
But Gansey is different. He has it all—family money, good looks, devoted friends—but he’s looking for much more. He is on a quest that has encompassed three other Raven Boys: Adam, the scholarship student who resents all the privilege around him; Ronan, the fierce soul who ranges from anger to despair; and Noah, the taciturn watcher of the four, who notices many things but says very little.
For as long as she can remember, Blue has been told by her psychic family that she will kill her true love. She never thought this would be a problem. But now, as her life becomes caught up in the strange and sinister world of the Raven Boys, she’s not so sure anymore."

Goodreads

Jeg har de sidste år set denne serie overalt. Både danske og udenlandske bloggere er vilde med den, og booktube er proppet med gode anmeldelser af serien. Serien lyder også spændende, og jeg glæder mig til jeg engang får den læst. Forhåbentlig bliver det snart. Serien er ikke udkommet på dansk, men forfatteren er ikke helt ukendt herhjemme, da hendes Shiver-trilogi udkom ved forlaget Gyldendal for nogle år siden. 
I kan læse mere om serien på forfatterens hjemmeside


Brent Weeks: Lightbringer
The Black Prism
The Blinding Knife
The Broken Eye
The Blood Mirror


"Gavin Guile is the Prism, the most powerful man in the world. He is high priest and emperor, a man whose power, wit, and charm are all that preserves a tenuous peace. But Prisms never last, and Guile knows exactly how long he has left to live: Five years to achieve five impossible goals.
But when Guile discovers he has a son, born in a far kingdom after the war that put him in power, he must decide how much he's willing to pay to protect a secret that could tear his world apart."
Goodreads.


Også denne serie har fået begejstrede anmeldelser blandt bloggere og booktubere, men jeg har faktisk haft kig på serien i længere tid. Den første læseanbefaling jeg fik på Goodreads var nemlig 1. bind i serien, og da jeg fandt den brugt skyndte jeg mig at købe den,. Til Fantasyfestivalen 2016 købte jeg bind 2 og 3, og så troede jeg egentlig at serien var slut. Men nej, for i oktober udkom 4. bind, og der skulle også komme et 5. bind på et tidspunkt, så jeg mangler stadig et par stykker. Foreløbig må jeg dog hellere få læst dem jeg faktisk har, men hvornår det sker ved jeg ikke. Bøgerne er nemlig temmelig tykke - den korteste er 739 sider og den længste er 866 sider - så det skal være på et tidspunkt hvor jeg har tid nok til et længere læseprojekt. 
I kan læse mere om serien på forfatterens hjemmeside


Andrzej Sapkowski: The Witcher
The Last Wish
Blood of Elves
Time of Contempt
Baptism of Fire
Sword of Destiny
The Tower of the Swallow
Lady of the Lake

"Geralt of Rivia is a witcher. A cunning sorcerer. A merciless assassin.
And a cold-blooded killer.
His sole purpose: to destroy the monsters that plague the world.
But not everything monstrous-looking is evil and not everything fair is good. . . and in every fairy tale there is a grain of truth.
The international hit that inspired the video game: The Witcher."

Goodreads.

Jeg hørte første gang om forfatteren for godt et år siden, og synes serien lød spændende. Og da jeg fandt bøgene billigt, købte jeg de første fem bind. Jeg har faktisk ikke hørt eller set ret mange anmeldelser af bøgerne før nu, hvor Gyldendal har udgivet 1. bind i serien med titlen Witcheren: Det sidste ønske. Men det jeg har hørt om den giver mig dog lyst til at læse den. Forhåbentlig sker det snart. The Witcher er i øvrigt også et temmelig populært computerspil, men jeg har dog ikke prøvet at spille det. 
I kan læse mere om forfatteren på wikipedia


Rick Riordan: Heroes of Olympus
The Lost Hero
The Son of Neptune
The Mark of Athena
The House of Hades
The Blood of Olympus


"Jason has a problem.
He doesn’t remember anything before waking up in a bus full of kids on a field trip. Apparently he has a girlfriend named Piper, and a best friend named Leo. They’re all students at a boarding school for “bad kids.” What did Jason do to end up here? And where is here, exactly?

Piper has a secret.
Her father has been missing for three days, ever since she had that terrifying nightmare about his being in trouble. Piper doesn’t understand her dream, or why her boyfriend suddenly doesn’t recognize her. When a freak storm hits during the school trip, unleashing strange creatures and whisking her, Jason, and Leo away to someplace called Camp Half-Blood, she has a feeling she’s going to find out.

Leo has a way with tools.

When he sees his cabin at Camp Half-Blood, filled with power tools and machine parts, he feels right at home. But there’s weird stuff, too—like the curse everyone keeps talking about, and some camper who;s gone missing. Weirdest of all, his bunkmates insist that each of them—including Leo—is related to a god. Does this have anything to do with Jason's amnesia, or the fact that Leo keeps seeing ghosts?"

Goodreads

Jeg var vild med Rick Riordans Percy Jackson-serie, og derfor var jeg heller ikke i tvivl om at jeg skulle have fingrene i den efterfølgende serie. Pinligt nok har jeg stadig ikke fået den læst, selvom jeg efterhånden har haft de første bind stående i nogle år. I modsætning til de andre serier på denne liste ved jeg dog hvornår jeg får den læst - eller i hvert fald begyndt på den. Jeg har nemlig sat Rick Riordan på som læsetema i december, og mit klare mål er at få læst i hvert fald denne serie, før jeg går videre til de andre bøger jeg mangler at få læst af ham. Jeg glæder mig allerede til at vende tilbage til Riordans univers og gense personerne fra den første serie.
I kan læse mere om serien på forfatterens hjemmeside


Sarah J. Maas: Throne of Glass
Throne of Glass
Crown of Midnight
Heir of Fire
Queen of Shadows
Empire of Storms

The Assassin´s Blade


"After serving out a year of hard labor in the salt mines of Endovier for her crimes, 18-year-old assassin Celaena Sardothien is dragged before the Crown Prince. Prince Dorian offers her her freedom on one condition: she must act as his champion in a competition to find a new royal assassin.
Her opponents are men-thieves and assassins and warriors from across the empire, each sponsored by a member of the king's council. If she beats her opponents in a series of eliminations, she'll serve the kingdom for four years and then be granted her freedom. Celaena finds her training sessions with the captain of the guard, Westfall, challenging and exhilarating. But she's bored stiff by court life. Things get a little more interesting when the prince starts to show interest in her ... but it's the gruff Captain Westfall who seems to understand her best.
Then one of the other contestants turns up dead ... quickly followed by another. Can Celaena figure out who the killer is before she becomes a victim? As the young assassin investigates, her search leads her to discover a greater destiny than she could possibly have imagined."

Goodreads

Denne her serie har de sidste år været overalt på booktube, og både bloggere og vloggere er vilde med den. Jeg tror faktisk ikke jeg har hørt eller læst en eneste negativ anmeldelse. Historien lyder enormt spændende, og da jeg elsker fantasy med snigmordere er jeg sikker på at serien vil være lige noget for mig. Det er én af de serier som jeg håber snart at gå i gang med, og ikke mindst nu, hvor Tellerup udgiver 1. bind i serien, Kongens forkæmper, på dansk til Bogforum. Sidste bind i serien skulle efter planen udkomme på engelsk til næste år, og jeg vil gerne have læst de første bind i serien inden da. Om det sker ved jeg dog ikke. Men jeg kan jo altid håbe. 
I kan læse mere om serien på forfatterens hjemmeside.


Lev Grossman: The Magicians
The Magicians
The Magician King
The Magician´s Land


"Like everyone else, precocious high school senior Quentin Coldwater assumes that magic isn't real, until he finds himself admitted to a very secretive and exclusive college of magic in upstate New York. There he indulges in joys of college-friendship, love, sex, and booze- and receives a rigorous education in modern sorcery. But magic doesn't bring the happiness and adventure Quentin thought it would. After graduation, he and his friends stumble upon a secret that sets them on a remarkable journey that may just fulfill Quentin's yearning. But their journey turns out to be darker and more dangerous than they'd imagined."
Goodreads

Den her serie har fået en del blandede anmeldelser på booktube og hos bloggere. Folk enten elsker eller hader den. Jeg har hørt den beskrevet som Harry Potter for voksne, og glæder mig til at finde ud af om det passer, og hvad jeg selv synes om den. Historien lyder i hvert fald spændende. Serien er i øvrigt også blevet til en tv-serie. 
I kan læse mere om serien på forfatterens hjemmeside


George R.R. Martin: A Song of Ice and Fire
A Game of Thrones
A Clash of Kings
A Storm of Swords
A Feast of Crows
A Dance with Dragons


"Summers span decades. Winter can last a lifetime. And the struggle for the Iron Throne has begun.
As Warden of the north, Lord Eddard Stark counts it a curse when King Robert bestows on him the office of the Hand. His honour weighs him down at court where a true man does what he will, not what he must … and a dead enemy is a thing of beauty.
The old gods have no power in the south, Stark’s family is split and there is treachery at court. Worse, the vengeance-mad heir of the deposed Dragon King has grown to maturity in exile in the Free Cities. He claims the Iron Throne."

Goodreads.

Det er faktisk temmelig pinligt, men jeg har hverken læst bøgerne eller set tv-serien. Sidstnævnte fordi jeg vil have læst bøgerne først, og førstnævnte fordi... Jeg har egentlig ikke nogen undskyldning. Jeg er begyndt på bind 1 en enkelt gang, men kom ikke særlig langt i den, og betragter den derfor som ulæst. Forhåbentlig får jeg snart begyndt på serien, for det er simpelthen for dårligt at jeg som fantasynørd ikke har læst den. Men det er en stor opgave, for hold op hvor er de tykke. 
I kan læse mere om serien på forfatterens hjemmeside


Brandon Sanderson: Mistborn
Mistborn / (The Final Empire)
The Well of Ascension
The Hero of Ages


"In a world where ash falls from the sky, and mist dominates the night, an evil cloaks the land and stifles all life. The future of the empire rests on the shoulders of a troublemaker and his young apprentice. Together, can they fill the world with color once more?
In Brandon Sanderson's intriguing tale of love, loss, despair and hope, a new kind of magic enters the stage — Allomancy, a magic of the metals."
Goodreads.

Jeg er blevet ret vild med forfatteren efter jeg læste Stålhjerte og Ildkamp (forlaget DreamLitt) i foråret, og da Mistborn-trilogien bliver betragtet som en af hans bedste serier, måtte jeg bare have fingre i den. Jeg har set rigtig mange begejstrede anmeldelser af bøgerne på booktube, og glæder mig til at komme i gang med den. Serien er dog noget intimiderende, for det korteste bind er på knap 700 sider, og de bliver tykkere og tykkere. Der er i øvrigt udkommet flere serier i Mistborn-universet, så hvis jeg ender med at elske serien, løber jeg ikke tør for læsestof lige foreløbig. Ikke fordi det er en fare, mine reoler og denne liste taget i betragtning. Både forlaget DreamLitt og forlaget Ulven og Uglen udgiver i øvrigt flere af Sandersons bøger på dansk, og jeg glæder mig allerede til at kaste mig over dem når de udkommer. 
I kan læse mere om serien på forfatterens hjemmeside.


Cinda Williams Chima: Seven Realms
The Demon King
The Exiled Queen
The Gray Wolf Throne
The Crimson Crown





"Times are hard in the mountain city of Fellsmarch. Reformed thief Han Alister will do almost anything to eke out a living for his family. The only thing of value he has is something he can't sell—the thick silver cuffs he's worn since birth. They're clearly magicked—as he grows, they grow, and he's never been able to get them off.
One day, Han and his clan friend, Dancer, confront three young wizards setting fire to the sacred mountain of Hanalea. Han takes an amulet from Micah Bayar, son of the High Wizard, to keep him from using it against them. Soon Han learns that the amulet has an evil history—it once belonged to the Demon King, the wizard who nearly destroyed the world a millennium ago. With a magical piece that powerful at stake, Han knows that the Bayars will stop at nothing to get it back.
Meanwhile, Raisa ana'Marianna, princess heir of the Fells, has her own battles to fight. She's just returned to court after three years of freedom in the mountains—riding, hunting, and working the famous clan markets. Raisa wants to be more than an ornament in a glittering cage. She aspires to be like Hanalea—the legendary warrior queen who killed the Demon King and saved the world. But her mother has other plans for her...
The Seven Realms tremble when the lives of Hans and Raisa collide, fanning the flames of the smoldering war between clans and wizards."

Goodreads.

Jeg har hørt en hel del om denne forfatter på booktube, og især denne serie er blevet fremhævet som rigtig god. Der er iøvrigt netop udkommet en spinoff-serie i samme univers, så helt dårlig er den nok ikke. Jeg synes i hvert fald historien lyder spændende, og glæder mig til at få den læst - en eller gang. 
I kan læse mere om serien på forfatterens hjemmeside


Har I læst nogle af serierne på listen? Og hvad synes I om dem?

10 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Mistborn er min yndlings-fantasyserie :)
The Game of Thrones er også god, men handlingen er dog noget træg i fjerde og femte bog.
Witcher går jeg i gang med i næste uge.

... og Throne of Glass-serien var slet, slet ikke mig.


Jeg glæder mig til at høre, hvad du synes om serierne - især dem, jeg ikke selv har læst endnu :-)


Mvh.
Den lille Bogblog

Lea Brøgger Detlevsen sagde ...

Det er lidt sjovt, jeg faktisk ingen læst af dem ... Men har ofte stødt på mange af dem.

Anna-ananas sagde ...

Throne of Glass er røv gode, hvis jeg skal sige det! Jeg er lige i gang med den 5.

Kirsten Bloch sagde ...

@Piskeriset: Dejligt at høre at du synes Mistborn-serien er så god. Nu glæder jeg mig endnu mere til at læse den. Og også rart at høre at Game of Thrones er gode, selvom de bliver lidt træge. Jeg håber jeg synes bedre om Throne of Glass end du gjorde. Jeg har i hvert fald store forhåbninger til den.

@Lea Brøgger Detlevsen: Dejligt at jeg ikke er alene om ikke at have læst dem:)

@Anna-ananas: Jeg har også hørt rigtig meget godt om dem, så glæder mig virkelig til at komme i gang med serien.

Johnni Mortensen sagde ...

Faldt lige over din liste, og blev inspireret til at prøve "a throne of Glass". Vil da også give dig en mulig forfatter du kan kigge nærmere på Australske Trudy Canavan. Har læst alle hendes triologiet og kan varmt anbefale hende til nogle fantasy entusiaster.

Kirsten Bloch sagde ...

@Johnni Mortensen. Dejligt, at jeg kunne inspirere dig. Jeg håber, du synes bedre om Throne of Glass end jeg gjorde. Og tak for anbefalingen. Jeg har læst en del af Trudi Canavans bøger tidligere, og kunne rigtig godt lide hendes skrivestil, men mangler stadig at få læst de sidste af hendes serier.

tesshedall sagde ...

Jeg vil anbefale dig at se på Terry Pratchetts Discworld.
Den er intet andet end fantastisk :)

Kirsten Bloch sagde ...

@tesshedall. Jeg har faktisk allerede læst serien (jeg blev færdig med sidste bind i år), og jeg er helt enig. Det er en fantastisk serie:)

Louise B. sagde ...

Jeg har netop hørt Sarah J Maas på lydbog, hele serien om "Et rige af...". Jeg synes de var rigtig gode, og plottet holdt hele vejen igennem triologien. jeg er ellers normalt mejet kræsen med fantasy, da jeg let lister interessen - Harry Potter var min første serie, og den er så gennemført at den er svær at leve op til ��
Så et lille pip om en serie du måske får lyst til at kigge nærmere på engang ��

Kirsten Bloch sagde ...

@Louise B. Tak for anbefalingen. Jeg har dog fundet ud af, at Sarah J. Maas ikke er en forfatter for mig, efter jeg læste den første Throne of Glass-bog, men det kan da være, Jeg skal give hende en chance igen på et tidspunkt.