søndag den 15. januar 2017

Top 10 Liste: Yndlingsfantasyserier

Top 10 Lister er et forholdsvis nyt tiltag på bloggen. I listerne vil jeg give 10 anbefalinger til fantasylæsning, ud fra min egen læsning. Jeg vil forsøge at lave en liste om måneden, men det er dog langt fra sikkert at det bliver sådan det ender. 

Top 10 Listerne er ikke i prioriteret rækkefølge, hvor det bedste står øverst, men simpelthen 10 fantasyanbefalinger fra mig til jer. 
Rigtig god fornøjelse.

10 yndlingsfantasyserier

Serier forstås som tre eller flere fantasybøger der hænger sammen, og en fantasyforfatter kan kun repræsenteres af en serie på listen. Der kan forekomme gengangere fra tidligere lister. 

J.R.R. Tolkien: Ringenes Herre
Eventyret om Ringen
De to tårne
Kongen vender tilbage

Serien handler om hobbitten Frodo, som af sin onkel arver en magisk ring. Ringen viser sig at tilhøre den onde Sauron, hvis ondskab igen begynder at vokse, efter flere tusind års fred. Frodo bliver udvalgt til at føre Ringen til Mordor og ødelægge den, så Saurons magt kan blive brudt. Han bliver ledsaget af en gruppe af mennesker, dværge, elvere og hobbitter på sin færd, og med i gruppen er også troldmanden Gandalf. Men Ringens magt vokser i takt med Saurons ondskab, og Frodos kræfter og modstandskraft forsvinder langsomt under den lange rejse. Kun trofasthed og kærlighed kan overvinde Ringens magt, og skal verden reddes, må alle frie folkeslag stå sammen mod ondskaben. 

Det kommer nok ikke som en overraskelse for de af jer der kender mig, at Ringenes Herre står på listen. Jeg har elsket Tolkiens univers lige siden jeg som barn fik læst Hobbitten højt, og det var igennem Tolkien at min kærlighed til fantasygenren blev født. Siden jeg selv lærte at læse har jeg genlæst Tolkiens bøger igen og igen. Serien er for mig den ultimative fantasyserie - beklager, Harry Potter-fans - og vil altid have en særlig plads i mit hjerte.


J.K. Rowling: Harry Potter-serien
Harry Potter og De Vises Sten
Harry Potter og Hemmelighedernes Kammer
Harry Potter og Fangen fra Azkaban
Harry Potter og Flammernes Pokal
Harry Potter og Fønixordenen
Harry Potter og Halvblodsprinsen
Harry Potter og Dødsregalierne

De fleste kender sikkert historien om den forældreløse dreng Harry, der vokser op hos sin tante og onkel, og som, da han bliver 11 år, finder ud af at han er af troldmandsslægt. Serien følger Harrys eventyr på troldmandsskolen Hogwarts, og hans kamp mod forældrenes morder, den onde Lord Voldemort, som igen og igen forsøger at vende tilbage. 

Jeg stiftede først bekendtskab med serien da jeg gik i gymnasiet, og jeg blev hooked med det samme. Historien fangede mig, og jeg var, og er, vild med Rowlings sprog som er fuldt af finurligheder og ordspil, hvilket ikke mindst kan ses i personernes navne. Universet er fantastisk, og historien fortælles med både alvor og humor. Siden kom filmene til, og bøgerne kom for alvor til live, og blev et verdensomspændende fænomen. Der findes nok ikke nogle i verden, som ikke har hørt om Harry Potter - også selvom de ikke har læst bøgerne eller set filmene. Serien hører til blandt mine absolutte yndlingsserier, og et kommende læseprojekt er at få genlæst hele serien i de illustrerede udgaver. Jeg har, med en enkelt undtagelse, kun læst serien på dansk, og synes virkelig den danske oversætter har gjort et fantastisk stykke arbejde. Undtagelsen er sidste bind, som jeg købte og læste på engelsk, så snart den udkom. Jeg ville nemlig ikke risikere at få fortalt slutningen før jeg selv havde læst den. 


Guy Gavriel Kay: Fionavar-Gobelinen
Sommertræet
Den vandrende ild
Den mørkeste vej

Fem unge fra Torontos universitet møder en aften en troldmand fra en anden verden. Han overtaler dem til at besøge Fionavar, som er den første af alle verdener, og hvis skæbne har stor betydning for alle de andre verdener. Men allerede under rejsen går det galt, og de fem bliver skilt fra hinanden. Mens de fire, Kimberly, Kevin, Jennifer og Paul, venter på at troldmanden får opstøvet deres ven, Dave, opholder de sig som æresgæster ved kongen af Brennins hof, hvor der forberedes en stor fest. Men en gammel ondskab er i færd med at rejse sig, og falder Fionavar, falder de andre verdener snart efter. De fem venner får hver især en rolle at spille i kampen mod den onde Rakoth Maugrim, og finder undervejs ud af hvem de selv er. 

Jeg læste første gang serien som ung teenager, da jeg, i rent selvforsvar, begyndte at græsse i voksenafdelingen, efter at have læst alle bibliotekets andre fantasybøger. Serien fangede mig med det samme, ikke mindst på grund af dens fantastiske sprog, og det helt igennem utrolige univers. Siden har jeg genlæst den rigtig mange gange, og hver gang begejstres jeg over sproget, som fanger mig allerede i indledningen. Jeg forstår stadig ikke, at det kun er denne ene serie af forfatterens mange bøger, der er oversat til dansk. 


Terry Pratchett: Discworld-serien
The Colour of Magic (Magiens farve/Når magien bliver for broget)
The Light Fantastic (Det fantastiske lys)
Equal Rites (Den ottende datter/ Heksekunst og højere magi)
Mort (Dødens lærling)
Sourcery (Megamagikeren)
Wyrd Sisters
Pyramids
Guards! Guards!
Eric
Moving Pictures
Reaper Man
Witches Abroad
Small Gods
Lords and Ladies
Men at Arms
Soul Music
Interesting Times
Maskerade
Feet of Clay
Jingo
The Last Continent
Carpe Jugulum
The Fifth Elephant
The Truth
The Thief of Time
The Last Hero
The Amazing Maurice and his Educated Rodents (Mageløse Maurice og hans rådsnare rotter)
Night Watch
The Wee Free Men (De små blå mænd)
Monstrous Regiment
A Hat Full of Sky (En hat fuld af himmel)
Going Postal
Thud!
Snuff
Raising Steam
The Shepherd´s Crown

Discworld-serien er ikke en traditionel serie, forstået på den måde, at det er en lang historie fordelt på flere bind. I stedet foregår alle historierne i det samme univers, og der er også en del personer der går igen, ligesom der er en del miniserier i den store serie. I Discworld findes der troldmænd, hekse, helte, snigmordere, varulve og svindlere, og også Døden spiller en stor rolle. Bogstaveligt talt, da en af miniserierne handler om Døden og hans familie. Discworld er en flad rund disk, der hviler på ryggen af fire elefanter, der igen står på en stor skildpadde, som svømmer rundt i verdensrummet. Og hvad det hele går ud på - det er man nødt til at læse bøgerne for at finde ud af, for det er svært at komme med et overordnet referat. 

Serien er forsøgt oversat af et par gange. Jeg læste første gang noget af serien som barn - i første oversættelsesforsøg - og syntes bøgerne var vildt underlige. Siden glemte jeg alt om bøgerne, indtil andet oversættelsesforsøg, som fandt sted da jeg var blevet voksen. Jeg læste de oversatte bøger, og pludselig sagde de mig noget. Og da jeg så fortsatte med bøgerne på engelsk - jeg kunne jo ikke vente på at de fik oversat alle nogle og tredive bøger (på det tidspunkt, serien endte på 41 bind) - så var jeg for alvor hooked. Terry Pratchetts sprog er helt fantastisk. Det er fuldt af ordspil (hvilket også gør dem svære at oversætte) absurd humor, og fantastiske navne. Personerne er utroligt morsomme. På mange måder er de stereotyper, men samtidig er de karikaturer af sig selv - på en kærlig og varm måde. Pratchett tager i serien masser af alvorlige emner under kærlig behandling, og han gør det med humor og ved at vende tingene på hovedet. Mange af hans bøger er direkte samfundskritiske, men uden at bøgerne bliver prædikende eller politiske. Serien er blevet en af mine yndlingsserier. Jeg anbefaler dog, at man læser bøgerne på engelsk, hvis man vil have det fulde udbytte. 


Tamora Pierce: Løvindens sang
Alanna
I Gudindens hånd
Kvinden Der Rider Som En Mand
Den Springende Løvinde

Tvillingerne Thom og Alanna har magiske evner. Thom drømmer om at blive troldmand, og hader at øve krigerfærdigheder, mens Alanna drømmer om at blive ridder, og ikke har spor lyst til at blive en fin dame. Da tvillingerne af deres far bliver sendt hjemmefra for at gå i skole, beslutter de sig for at bytte plads. Mens Thom tager til klosterskolen for at lære trolddom, udgiver Alanna sig for at være en dreng, og tager til hovedstaden for at lære at blive ridder. Hun finder dog snart ud af, at det slet ikke er så let at blive kriger som hun troede, og samtidig må hun hele tiden passe på ikke at ingen finder ud af at hun i virkeligheden er en pige. Heldigvis får hun en gruppe gode venner, heriblandt kronprinsen og tyvenes konge, som hjælper hende med at forfølge den fremtid hun så brændende ønsker sig. 

Jeg har elsket den her serie siden jeg første gang læste den som barn, og har siden genlæst den igen og igen. Universet er helt fantastisk, og bliver hele tiden udbygget, efterhånden som der kommer både efterfølgende og tidligere serier til. At serien har et stærkt feministisk budskab gik fuldstændig hen over hovedet på mig som barn, hvor jeg i stedet bare syntes det var en god historie. Det synes jeg sådan set stadigvæk det er, men som voksen kan jeg se flere lag i historien, og derfor holder den også stadigvæk. Det var derfor også et stort øjeblik da jeg hørteTamora Pierce fortælle til Fantasyfestivalen i Esbjerg i 2015. 


Sherrilyn Kenyon: Dark-Hunter-serien
Dream Chaser
Acheron
One Silent Night
Dream Warrior
Bad Moon Rising
No Mercy
Retribution
The Guardian
Time Untime
Styxx
Dark Bites
Son of No One
Dragonbane
Dragonmark

For længe siden forbandede guden Apollo en hel race, efter deres dronning dræbte hans elskerinde. Og det på trods af at hans egen søn tilhørte racen. Når medlemmer af racen blev ligeså gamle som elskerinden, ville de dø en smertefuld død. Racen fandt dog en udvej: De kunne forvandle sig til Daimons, og overleve ved at blive en slags vampyrer, som suger menneskers sjæle til sig. Apollos søster, Artemis, bestemte sig for at gøre noget ved daimonerne. Hun oprettede Dark-Hunterne, hvis opgave det er at finde og dræbe så mange daimons som muligt. Dark-Hunterne får specielle kræfter af gudinden og er udødelige, men kan ikke tåle sollys. Alle Dark-Hunterne døde som følge af et forræderi, og ønskede hævn så brændende, at Artemis tilbød dem en handel: Deres sjæl og et liv som Dark-Hunter, til gengæld for hævn. Det er forbudt for Dark-Hunterne at knytte sig til mennesker, og helt forbudt at blive forelskede i dem. Men nogle kan ikke lade være. 

Hvis I har læst mine anmeldelser det sidste års tid, så ved I allerede, at jeg er fuldstændig besat af den her serie. Den er mørk, sensuel og magisk, og blander mytologi og vores verden på en helt fantastisk måde. Kenyons sprog er fantastisk, og hendes beskrivelser er utroligt livagtige. Persongalleriet går igen, og tidligere hovedpersoner optræder hyppigt som bipersoner i senere bøger i serien. Universet er utroligt godt skruet sammen, og udvider sig hele tiden. Personerne er ofte sarkastiske antihelte, og den måde deres fortid og nutid bevæger sig mellem hinanden fungerer rigtig godt. Serien er da også hurtigt blevet en af mine yndlingsserier, og selvom jeg endnu ikke har fået læst alle bind i serien, så nyder jeg hver eneste jeg får læst. Forfatteren er utroligt produktiv, og der kommer mellem to og tre bøger fra hende om året, hvilket gør det svært at nå at blive ajour, men på et eller andet tidspunkt skal det nok lykkes. 


David Eddings: The Belgariad (Belgarion sagaen)
Pawn of Prophecy (Den sorte rytter & Den gamle troldmand)
Queen of Sorcery (Den frygtløse ridder & Den udødelige dronning)
Magician´s Gambit (Den guddommelige mester & Den onde ypperstepræst)
Castle of Wizardry (Den forjættede konge & Den gyldne prinsesse)
Enchanters´ End Game (Den udvalgte helt & Den vansirede gud)

Garion er en helt almindelig dreng. Han bor på en gård sammen med sin tante Pol, som arbejder i køkkenet. Hele sit liv har han set en mærkelig sort rytter, som har holdt øje med ham på afstand. En dag da Garion er omkring 14 år, dukker den gamle historiefortæller Wolf op på gården. Han overhører en samtale mellem Pol og Wolf, hvor Wolf fortæller, at noget er blevet stjålet. Men han er ikke den eneste der hører samtalen, og snart må Garion forlade gården sammen med Pol, Wolf og smeden Durnik, for at finde det der er blevet stjålet og redde den vestlige verden fra den onde gud Torak. Undervejs opdager han, at han ikke er så almindelig som han troede.

Jeg er vild med David Eddings, så selvfølgelig måtte en af hans serier med på denne liste. Det var tæt løb mellem den her og Eleniaden, men jeg er bare en lille smule mere vild med den her. Serien er på mange måder typisk high fantasy: En gruppe rejsekammerater drager ud for at redde verden, og undervejs finder hovedpersonen ud af, at han er mere end han troede. Men opskriften fungerer, og Eddings har strikket en rigtig god historie sammen med elskelige personer og masser af uventede twists og magi. Sproget er letlæst, og tempoet er højt, uden man dog føler at man mister noget undervejs. Jeg genlæser jævnligt serien, og det er en af mine absolutte yndlingsserier, selvom jeg først opdagede den som voksen. 


Jim Butcher: Dresden Files (Dresdenfilerne)
Stormfront (Stormfront)
Fool Moon
Grave Peril
Summer Knight
Death Masks
Blood Rites
Dead Beat
Proven Guilty
White Night
Small Favor
Changes
Ghost Story
Cold Days
Skin Game

Troldmanden Harry Dresden er privatdetektiv i Chicago. Når noget overnaturligt skaber ballade er han på banen, og han samarbejder med politiet om at skabe lov og orden i byen. Han har dog også en del problemer: The White Council, troldmændenes øverste ledelse, holder skarpt øje med ham, fordi de mener hans fortid gør ham til sort troldmand. Feerne har også et godt øje til ham, hvilket giver flere problemer end man skulle tro. Og så er der vampyrerne...

Jeg er vild med den her urban fantasy-serie. Serien er skrevet som en typisk hårdkogt amerikansk detektivhistorie - bare med magiske skurke. Og det fungerer rigtig godt. Bøgerne er sjove, spændende og actionfyldte, og jeg synes virkelig det er synd, at det kun er første bind i serien der er blevet oversat. Universet er fantastisk, og blandingen mellem vores Chicago og dens magiske underverden er virkelig godt udført. Jeg kan simpelthen ikke anbefale den her serie nok. 


Rick Riordan: Percy Jackson and the Olympians
The Lightning Thief (Lyntyven)
The Sea of Monsters (Uhyrernes hav)
The Titan´s Curse (Titanens forbandelse)

12-årige Percy Jackson har det ikke nemt. Han har ADHD, er ordblind, og må konstant skifte skole. Hans eneste ven er Grover. På hjemmefronten på han også slås med sin uduelige stedfar. Under en klasseudflugt går det helt galt. Hans matematiklærer forvandler sig til et uhyre, og hans historielærer giver ham en kuglepen - som forvandler sig til et sværd. Percy finder ud af at han er halvgud, og må foretage en farlig rejse til Camp Half-Blood, hvor de græske guders børn oplæres i heltegerningen. Men heller ikke her passer Percy ind. For det viser sig, at hans far er selveste guden Poseidon. Og Zeus er overbevist om, at Percy har stjålet hans tordenkile. Sammen med Grover, som viser sig at være satyr, og Athenas datter Annabeth, må Percy foretage en farlig rejse for at finde Zeus´ tordenkile inden der udbryder krig mellem hans far og Zeus. Men det er bestemt ikke ufarligt, og onde kræfter er på spil. 

Det var et tilfælde, da jeg faldt over den første bog i serien. Men den fangede mig på ingen tid, og siden har jeg købt samtlige af Riordans bøger på engelsk. At jeg endnu ikke har fået læst dem allesammen er en anden ting, men jeg er ikke i tvivl om at det nok skal ske, for jeg er virkelig vild med forfatterens skrivestil. Hans leg med ord og hans brug af humor er med til at gøre bøgerne hurtigt læst, og blandingen af mytologi og nutid fungerer rigtig godt. Universet udvider sig hele tiden, og senest har han også kastet sig over den nordiske mytologi - og det er bestemt ikke kedeligt. Jeg overvejede kraftigt om jeg skulle sætte Magnus Chase and the Gods of Asgard på listen, men det var Percy Jackson-serien der første gang fangede mig og introducerede mig til universet, og derfor er det også den der kommer på listen. 


Kenneth Bøgh Andersen: Den Store Djævlekrig
Djævelens lærling
Dødens terning


Filip er en artig dreng - lidt for artig, synes hans klassekammerater. Hans far er død, og han bor alene med sin mor. Da bøllen Søren en dag skubber ham ud foran en bil, havner Filip til sin store overraskelse i Helvede. Det viser sig hurtigt, at der er sket en fejl. Djævelen er døende, og havde udvalgt bøllen Søren til sin efterfølger, men Døden begik en fejl, og i stedet var det altså Filip der havnede i Helvede. Der er dog ikke noget at gøre ved det, og Filip bliver derfor Djævelens lærling. Men at gøre en god dreng til en rigtig djævel er bestemt ikke let, og samtidig er onde kræfter på spil i Helvede. 

Jeg er vild med Kenneth Bøgh Andersens bøger, og Den Store Djævlekrig har en helt særlig plads i mit hjerte. Jeg var derfor heller ikke i tvivl om, at serien skulle med på listen. Sproget er letlæst, og forfatteren skriver bloddryppende gys med et glimt i øjet og masser af humor. Blandingen af bibelhistorier og action fungerer rigtig godt, og forfatterens univers er virkelig fantastisk og anderledes. Og utroligt svært at slippe, hvilket forfatteren selv måtte erkende, da det der startede som et firebindsværk pludselig, efter års pause og en afsluttet historie, blev til et seksbindsværk. Og det på en måde der føltes naturligt og selvfølgeligt. Jeg kan kun anbefale serien, som er en af mine absolutte yndlingsserier. 

Har I læst nogle af bøgerne på listen? Og hvilke er jeres yndlingsfantasyserier?

8 kommentarer:

jennifer sagde ...

Fed liste, og god inspiration.
Kenneth Bøgh Andersen er helt klart en af mine ynglingforfattere, jeg er helt vild med Den Store Djævlekrig serien.
Jeg må se at få færdiglæst The Belgariad af David Eddings, jeg har kun læst den første og så fandt jeg aldrig resten af serien.
J.k. Rowling og J.R.R. Tolkien er lidt svære at komme udenom indenfor fantasy.

Kirsten Bloch sagde ...

@jennifer. Tak:)
Jeg kan bestemt anbefale at få læst resten af serien. Den bliver kun bedre. Og ja, de to er svære at komme udenom når man snakker fantasy.

Piskeriset sagde ...

Hov - The Belgariad-serien har jeg slet ikke hørt om, så den må jeg lige undersøge.

Min absolutte yndlings-fantasyserie er Mistborn-trilogien af Brandon Sanderson, men jeg kan blandt andet også rigtig godt lide Anne McCaffreys drageserie og Jonathan Strouds Bartimæus-serie.


Mvh.
Den lille Bogblog

Kirsten Bloch sagde ...

@Piskeriset. Den er absolut værd at læse.
Jeg har ikke selv fået læst Mistborn-trilogien endnu, men den står på min TBR-liste. Pern-serien og Bartimæus-trilogien er også nogle af mine favoritter.

Rikke Simonsen sagde ...

Har du seriøst læst alle Terry Pratchett-bøgerne? SEJT! :D

Kirsten Bloch sagde ...

@Rikke Simonsen. Nej, ikke helt. Jeg mangler de sidste tre. Og så mangler jeg nogle af hans andre bøger, som ikke hører til Discworld-serien.

Bog elsker sagde ...

Hej. Jeg mangler en bog og læse højt for min 9-årige lillebror. Han kan sagtens læse noget uhyggeligt, og vi har har allerede læst Percy Jackson sammen. Er der en bog du ville anbefale?

Kirsten Bloch sagde ...

@Bog elsker. Serien "Det Levende Sværd" af Cecilie Eken. Det er klassisk fantasy med både uhygge og humor. Woodwalkers-serien af Katja Brandis og Artemis Fowl-serien af Eoin Colfer kunne også være muligheder. Den første handler om en dreng, som kan forvandle sig til en puma, og den anden om en dreng, der er et kriminelt geni, som bortfører en fe.